MAJLIS PENGURUSAN KREW PENGAKAP KELANA
Bagi melicinkan proses pengurusan kumpulan, Majlis
Pengurusan Krew Pengakap Kelana (Crew Executive) atau pihak atasan Krew
mesti dipilih. Jumlah minima Majlis Pengurusan adalah seramai 3 orang iaitu
Ketua Kelana, Setiausaha dan Bendahari. Akan tetapi, kebanyakan kumpulan
mempunyai Penolong Ketua Kelana, Den Warden, Penolong Setiausaha selaku Pegawai
Log Aktiviti dan Kuartermaster. Ahli kumpulan sepatutnya telah diberi
penerangan dengan jelas tentang tugas dan tanggungjawab mereka.
KETUA KREW PENGAKAP KELANA
Ketua
Kelana bertanggungjawab :
1)
Mengetuai Krew dalam mencapai matlamat dan objektif Pengakap Kelana dengan
berpandukan peraturan-peraturan yang ada. Berperanan juga menentukan
rancangan dalam usaha untuk mencapai matlamat tersebut.
2)
Mengetuai Majlis Pengurusan Krew Pengakap Kelana.
3)
Mempengerusikan mesyuarat.
4)
Mewakili Krew dalam mana-mana mesyuarat bersama persatuan-persatuan lain.
5)
Menguruskan kumpulan, menetapkan jawatankuasa dan memastikan jawatankuasa
yang ditetapkan menjalankan tugas dengan sempurna dan memberi perhatian
terhadap setiap kebajikan jawatankuasa.
6)
Memastikan program Krew berjalan dengan lancar dan mempunyai kemajuan.
7)
Memastikan tiada masalah antara ahli Krew dan menyelesaikan masalah yang
timbul (jika ada) dengan baik.
8)
Memastikan semua rancangan berjalan dengan lancar.
PENOLONG KETUA KREW
PENGAKAP KELANA
Penolong
Ketua Kelana berperanan :
1)
Membantu Ketua Krew sebagaimana yang boleh.
2)
Mengambil alih tanggungjawab Ketua Krew jika dia tidak dapat menghadiri
sesuatu majlis.
SETIAUSAHA KREW PENGAKAP
KELANA
Setiausaha
bertanggungjawab untuk :
1)
Mencatat minit mesyuarat.
2)
Membaca minit mesyuarat yang lalu.
3)
Membuat agenda mesyuarat dan memaklumkan ahli tentang mesyuarat yang akan
diadakan.
4)
Menerima, menyimpan dan membaca semua urusan dalam mesyuarat.
5)
Menulis, mengutus dan menyimpan salinan urusan di luar mesyuarat. Kesemuanya
akan dibaca dalam mesyuarat yang akan datang.
6)
Menerima dan menyimpan laporan tentang ahli Krew.
BENDAHARI EKSEKUTIF KREW
Bendahari
pula bertanggungjawab sebagai :
1)
Menerima dan menyimpan wang pembayaran daripada ahli Krew dan mencatatkan
dalam akaun.
2)
Mengeluarkan resit bagi setiap pembayaran yang dibuat oleh ahli Krew.
3)
Menimbang rekod perakaunan yang tepat untuk semua penerimaan, pembayaran
dan tanggungan kewangan bagi setiap Krew.
4)
Membuat pembayaran yang sah bagi pihak Krew.
5)
Menyedia dan menghantar laporan tentang resit, belanjawan dan
baki kewangan dalam mesyuarat.
6)
Menyediakan laporan belanjawan tahunan untuk diperiksa oleh juruaudit Krew
dan dibawa dalam Mesyuarat Agung Tahunan.
‘DEN WARDEN’
‘Den
Warden’ bagi setiap Krew bertugas untuk :
1)
Menguruskan kawasan perkhemahan dan bilik operasi Krew supaya kelihatan
kemas dan selesa.
2)
Menyediakan jadual bertugas untuk ahli Krew dan memastikan kebersihan
kawasan perkhemahan dan bilik operasi Krew.
3)
Memastikan kebersihan kawasan selepas digunakan oleh ahli Krew.
4)
Memastikan setiap kawasan mempunyai keperluan yang mencukupi terutamanya
bekalan air pada masa perkhemahan.
PEGAWAI LOG AKTIVITI /
PENOLONG SETIAUSAHA EKSEKUTIF KREW
Pegawai
Log Aktiviti bertugas untuk :
1)
Membantu Setiausaha Krew dalam segala urusan penyediaan kertas kerja dan
minit mesyuarat.
2)
Menguruskan semua laporan aktiviti Krew termasuk laporan bertulis, laporan
bergambar dan cenderamata yang dikumpulkan dalam setiap aktiviti.
KUARTERMASTER
Kuartermaster
pula bertanggungjawab untuk :
1)
Menguruskan segala peralatan dan keperluan Krew.
2)
Menyimpan senarai peralatan, rekod tentang pengeluaran dan pemulangan
peralatan.
3)
Menyelidik dan mencadangkan pembelian peralatan bagi keperluan tambahan
yang diperlukan oleh Krew.
PEGAWAI PERHUBUNGAN AWAM
Peranan
Pegawai Perhubungan Awam :
1)
Menonjolkan imej yang baik tentang Krew dan Persatuan Pengakap Malaysia
kepada masyarakat dan ahli-ahli Persatuan Pengakap negara yang lain.
2)
Menggunakan sebarang identiti yang baik daripada Krew dalam
usaha menonjolkan imej Krew.
3)
Memastikan identiti Krew dapat menarik perhatian dan sesuai dengan remaja
dan dewasa.
4)
Memperkenalkan Krew kepada Unit Pengakap Remaja yang terdekat dan
menggalakkan mereka menyertai Krew Pengakap Kelana selepas meninggalkan
unit berkenaan.
PERWAKILAN
Tanggungjawab
perwakilan ialah :
1)
Mewakili Krew dalam mesyuarat antara badan-badan rasmi.
2)
Mengutarakan cadangan-cadangan kumpulan dan menyokong cadangan-cadangan
yang dibuat seperti yang telah diperintahkan.
3)
Memilih cadangan terbaik (jika tiada arahan) demi kepentingan Krew.
4)
Memaklumkan laporan dari mesyuarat yang telah dihadirinya kepada ahli Krew
yang lain dalam mesyuarat Krew.
5)
Tidak boleh membuat sebarang keputusan tanpa persetujuan ahli-ahli Krew
kecuali pada masa-masa tertentu.
PENYELARAS
PERKHIDMATAN/KEBAJIKAN
Bertanggungjawab
dan bertugas untuk :
1)
Menguruskan dan menyusun perkhidmatan Krew berdasarkan potensi untuk
berkhidmat, jumlah ahli, kesediaan perkhidmatan, kelapangan masa, potensi
dan komitmen ahli.
2)
Memastikan kerja-kerja perkhidmatan adalah berfaedah dan bermanfaat kepada
mereka yang memerlukan dan berjalan dengan lancar selaras dengan cogan
kata Pengakap Kelana, “BERKHIDMAT”.
3)
Menguruskan kelengkapan yang cukup dan menyelia kerja atau memerintahkan
perwakilan untuk berbuat demikian.
4)
Memastikan perkhidmatan adalah bercirikan program Krew dan seiring dengan matlamat Krew.
Nota:
Senarai di atas tidak semestinya setakat itu sahaja. Ahli Krew yang lain boleh
mempunyai tanggungjawab yang tertentu berdasarkan keperluan sesebuah Krew
Pengakap Kelana. Jika perlu, tulis keterangan jawatan tersebut dan edarkan
kepada ahli kumpulan tersebut.
No comments:
Post a Comment